به مناسبت 12 ژوئن روز جهاني لغو كار كودك

93/03/25

براي دنيايي بدون كار كودكان تلاش كنيم. كار كودك و كودك كار وحشيانه ترين چهره و چهره ي بي نقاب سرمايه داري ست. براي نجات اين برده هاي كوچك از چنگال برده داري نوين، تلاش جمعي زحمتكشان و بويژه كارگران فعال و تشكل هاي مستقل كارگري ضرورتي اجتناب ناپذير است. كودكان كار قربانيان اصلي و اولين قربانيان نابرابري و فقر و فاصله ي طبقاتي هستند. اگر خانواده ها براي تامين معيشت خود، نيازمند پديده اي غير از دستمزدِ نان آور خانواده هستند، كه هستند. پس ناگزيري براي كار كودكان، عاملي بيرون از خانواده دارد و بر خلاف تبليغات رسانه هاي سرمايه داري كه بدسرپرستي و بي سرپرستي را عامل كودكان كار معرفي مي نمايند، نفس مناسبات مبتني بر سود و اقتصاد مبتني بر بهره كشي ست كه هم، در محاسبه ي دستمزد كارگران بزرگسال خود را مي نماياند و هم از دستمزد ناچيز كودكان كار براي «بهره وري» بيشترِ سرمايه بهره مي گيرد. اگر دستمزد كارگر جوابگوي نيازمندي هاي خانواده باشد هيچ پدر و مادري حاضر نمي شود فرزندش را از كلاس درس محروم سازد و به كارگاه و خيابان بفرستد و براي چندرغاز دوران بي بديل كودكي فرزندش را بفروشد.

گروهي از صاحبان تريبون و مدافعان سينه چاك سرمايه داري با اشاره به ناهنجاري هاي بعضي از افراد زحمتكش كه مثلا گرفتار اعتياد هستند، همين امر را به عنوان عامل اساسي براي مقصر جلوه دادن اعضاء خانواده در اين گير و دار معرفي مي كنند و همه تلاش خود را مصروف آن مي دارند تا به جاي كشف و معرفي علل و عوامل بيكاري، اعتياد و … رفتار افراد را كه خود معلول شرايط اجتماعي ست به عنوان عامل اصلي پديده ي كودك كار معرفي كنند. سرمايه داري يك ساختار و سيستم تمام و كمال مبتني بر نابرابري است با نهادها و سازمان هايي كه هر يك به فراخور حال، وظيفه اي را نيز در باز توليد اجزاي اين سيستم به عهده مي گيرند. مناسباتي كه زاينده و مولد كودك كار است نيز در اين ساختارِ مبتني بر سلسله مراتب طبقاتي، وظيفه ي باز توليد نيروهاي ارزان قيمت كار را به عهده دارند. ارزان قيمت ترين نيروهاي كار كه به اشكال مختلف در جامعه ديده مي شوند. در اين سيستم هر جزء علاوه بر كار ويژه ي خود به باز توليد اجزاي ديگر نيز مشغول است. يكي از جدي ترين نهادهايي كه به باز توليد كودك كار مشغول است نظام آموزشي موجود است. اين نظام آموزشي به نحوي سازمان داده شده كه در هر مقطعي تعدادي به فراخور رفع نيازِ سلسلهِ مراتبِ اجتماعيِ تعريف شده در سيستم سرمايه داري، از تحصيل باز بمانند. گروهي مطلقا بيسواد مي مانند كه معمولا به عنوان پايين ترين رده ي اجتماعي به حمل بار و نظافتچي و … تبديل مي شوند گروهي پس از يادگيريِ خواندن و نوشتن از ادامه تحصيل باز مي مانند و به نگهباني و نامه رساني و… مشغول مي شوند و …گروهي نيز با انواع و اقسام امتياز ها جزو اقليت نخبه مي شوند تا نماينده ي سياسي طبقه ي حاكم شوند و سيستم سرمايه داري بتواند در همه ي رده ها به باز توليد خود بپردازد. البته غير از نظامِ آموزشيِ موجود، عوامل ديگري نيز در به وجود آمدن پديده ي كودك كار نقش دارند. فقر و جنگ و نا امني كه خود از محصولات نظام سرمايه داري اند نيز در اين بين مكمل نظام آموزشي موجود هستند. حال سوال اساسي اين است: به تناقض ايجاد شده بين اين سيستم (نظم سرمايه داري) و آگاهيِ عموميِ بر آمده از همين نظم موجود، كه كودك كار را چون زخمي بر چهره ي جامعه انساني بر نمي تابد چگونه بايد جواب داد. آيا اين سيستم مي تواند بدون اجزاء خود- كه همگي مبتني بر نابرابري اند – به حيات طبيعي اش ادامه دهد. آيا امضاء حاكمان كشورهايي كه با نظام سرمايه داري و مبتني بر نابرابري در همه ي عرصه ها اداره مي شوند در پاي مقاوله نامه ها و تفاهم نامه هاي جهاني براي لغو كار كودك، بيش از يك فريب است؟ آيا با تثبيت وضع موجود و واقعيت هاي تكان دهنده اين سيستم مبتني بر ستم، لغو كار كودك امكان پذير است؟ بر اساس همين استدلال است كه گمان مي شود اجزاء در هم تنيده ي اين ساختار را نمي توان از هم تفكيك كرد. نمي توان بدون جايگزين كردن نظم مبتني بر برابري در مقابل اين نظم، كودك كار و كار كودك را كه از اجزاء تفكيك ناپذير اين سيستم است حذف نمود. حيات نظم سرمايه داري مديون سود ناشي از كارِ مزدي و سود بيشتر مديون كار ارزان و كار ارزان مديون تداوم عوامل باز توليد كودك كار است پس براي لغو كار كودك بايد با تماميت سرمايه داري درگير شد و زير ساخت هاي آن را به چالش كشيد. مبارزه براي حذف عوامل باز توليد كننده ي كار كودك اولين قدم براي لغو كار كودك است. تلاش براي سازمان دهي كارگران در تشكل هاي مستقل، براي ايجاد اشتغال، تامين مسكن مناسب، تعيين و تثبيت حداقل دستمزد متناسب با يك زندگي استاندارد، آموزش رايگان و اجباري، بهداشت و درمان رايگان براي همه، حذف سلاح هاي كشتار جمعي و تلاش براي صلح پايدار از اولين گام هاي مورد نياز براي ايجاد لرزه بر ساختاري است كه كار كودك و كودك كار جزيي از آن است. پس براي دنيايي بدون كار كودكان تلاش كنيم.
كانون متحد كارگري
خرداد 93

Advertisements

نظر شما

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s