گزارشي از نقش تعدیل ساختاری و خصوصی سازی در گستره ي آموزش و …

93/03/25

تعدیل ساختاری و خصوصی سازی تنها زندگی کارگران و حقوق بگیران را به چالش نگرفته است. ابعاد تاثیرگذاری این مناسبات نابهنجار در همه ی زمینه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تاسف آور است. اگر بیکاری و فقر ناشی از این مناسبات از نظر اخلاقی، جامعه را آلوده تر از نظام شاهنشاهی کرده، تاثیر آن در مسائل فرهنگی کمتر از ویرانی که در مسائل اقتصادی- صنعتی پیش آورده، نیست. در مسائل اقتصادی مدافع سرسخت بخش غیر تولیدی بازار سنتی (دلالی- مالی) و نفی کننده حقوق قانونی و مدنی کارگران و همه ی زحمت کشان شهر و روستا است. در زمینه صنعتی، با حذف عملی نظارت فنی پروژه ها که بر اساس استانداردهای جهانی کار تولید و ساخت پروژه را پی می گرفتند. نظارت فنی چندان مهم تلقی نمی شود. به نقل از وزیر نفت قبلی «باید جهادي کار کرد» از این رو صنایع حساس پتروشیمی و پالایشگاه های گازی- نفتی بدون رعایت اصول استاندارد های بین المللی، سر هم بندی می شوند، لذا ضرورت یافته، در کنار هر پروژه ای که تحویل کارفرما می شود، یک گروه بزرگ تعمیر و نگهداری شبانه روزی در اختیار پروژه قرار گیرد تا ناكارآمدي تجهیزات را، تعمیر و باز تولید نمایند.

در حقیقت هر پروژه در مناسبات اقتصادی نئولیبرالیسم، چند برابر نرخ معمولی تولید آن هزینه و زمان کار مصرف می کند. و در نهایت هم بدون گروه تعمیر و نگهداری نمی تواند به تولید بپردازد. از این رو تولید در این پروژه ها بسیار کند و با پائین ترین ظرفیت صورت می گیرد. زیرا هر بار باید یک بخش از کارخانه را از کار انداخت، تا پس از تعمیرات دوباره وارد خط تولید شود و چند روز بعد، یک بخش دیگر نیاز به تعمیرات پیدا می کند. به همین منوال پس از چند سال تولید با ظرفیت پائین و تعمیر و نگهداری، پروژه یک بار دیگر از نو ساخته می شود. كاش نهادي مسوول برای تحقیق و تفحص و بررسی این عمل کردها گروهي در نظر بگیرد تا ابعاد فاجعه شیوه ی نئولیبرالیستی در تولید پروژه های صنعتی افشا شود.بديهي ست كه کارگران پارس جنوبی آماده همکاری در این زمینه هستند. بررسی تاثیر فرهنگی مناسبات نئولیبرالیسم یا همان تعدیل ساختاری و خصوصی سازی بر آموزش و پرورش را آمار به خوبی نشان می دهد. در گزارش اخبار ساعت 20 روز 26-2-93 اعلام شد: در ایران 20 میلیون بی سواد داریم و 5 میلیون کودک از تحصیل محرومند. (مژده به آنهایی که ایرانی را ناآگاه، بی سواد و ابله می خواهند. سپاه بزرگ بیکاری، برای رضایت دلال های بین المللی) ولی هدف از این مطلب پرداختن به تاثیر این مناسبات بر آموزش و پژوهش های دانشگاهی است. وجود یک دانشگاه «جامع علمی کاربردی» در کنار پروژه های بزرگ پتروشیمی و پالایشگاه های گازی- نفتی، مي توانست نوید بخش یک حرکت فرهنگی با درون مایه ای پژوهشی باشد ، که می باید بهترین مهندسان علاوه بر مسائل تئوریک- نظری، به صورت کاربردی تئوری های علمی را با تکنولوژی تطبیق دهند و مملکت را از نیروهای فنی- مهندسی بیگانه بی نیاز نمایند. ولی افسوس که واقعیت ها سر سخت و ویران گرند. در سال تحصیلی 92- 93 دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد کنگان، کلاس ها تا دو ماه پس از اسم نویسی تشکیل نشد. کلاس هايي كه می باید از اول مهر شروع به کار می کردند، تا 20-8-92 تعطيل بود و هیچ خبری از كلاس ها نبود. كل محوطه ي دانشگاه یک سوله بزرگ است که با دیوارهای چوبی کلاس ها را از هم تفکیک نموده اند. اتاق کامپیوتر دارای یک کامپیوتر بود که تا آخر سال خراب و غیر قابل استفاده بود. یک دکور كه سیستمی روی آن نصب نشده بود. تنها استاد این «دانشگاه جامع علمی کاربردی» در رشته جوشکاری، استاد حاجی عرب بود که او هم دانشجوی دکترا در رشته مهندسی مواد است كه در فاز 24-23-22 هم مشغول به کار مي باشد. در کنار تدریس و کار پروژه، مدیر گروه نیز هست. معلوم نیست با این همه کار چگونه می تواند با کیفیت قابل قبولی کارهایش را در همه ی زمینه ها به انجام برساند. ساعت شروع کلاس های دانشجویان از ساعت 12 تا 20 برنامه ريزي شده است ولی جناب استاد ساعت 13 می آید و ساعت 16 از کلاس می رود. به جای 8 ساعت تدریس تنها 3 ساعت درس مي دهد، چون ایشان در همه رشته های دیگر جوش هم تدریس می کند بدین جهت می باید 8 ساعت را تدریس کند. در کلاس هیچ دانشجویی حق سوال کردن را ندارد چون ایشان باید سریع به کار پروژه اش بر گردد. اگر دانشجویی شهامت سئوال کردن را داشته باشد بدون تردید از آن درس می افتد. ایشان مهندسی مواد را كه رشته تخصصي خودش است درس می دهند. ولی براي درس هايي چون عملیات حرارتی 2 و متالوژی جوش 3 و کار بینی 4 (تحقیق در محیط کار) فقط یک جزوه در اختیار دانشجویان قرار می دهد و کلیه سوالات هم از همین جزوه اندک بیرون آورده می شود. جناب استاد از ترم یک تا ترم پایانی را به تنهایی درس داده اند و هر دانشجو برای 14 واحد پانصد و هفتاد هزار تومان هزينه جزوه ي پرداخت نموده است و براي هر ترم تحصيلي در مجموع حدود 600 الی 700 هزارتومان از دانشجو پول دریافت می کنند. یک استاد، کار چهار استاد را با دادن جزوه سمبل می كند. نه درسی در کار است نه پژوهش و تحقیقی و طبعا نه نتيجه و فايده اي. در امتحانات هم چون این استاد خیلی سرشان شلوغ است سه کتاب متالوژی جوش را با هم امتحان می گیرند. عملیات حرارتی و مهندسی مواد را هم با هم امتحان می گیرند. در این شرایط درسی و امتحان، بهترین گزینه برای دانشجویان، تقلب، آن هم به صورت علني و شفاف است. استاد که وقت کمي دارد، دانشجویان را درک!!! می کند و ترجیح می دهد امتحان به سرعت به پایان برسد از این رو نسبت به تقلب و جزوه باز، حساسيتی ندارد. در چنین مواقعی استاد محترم کورِ کور می شود. درباره ی کتاب هایی هم که جزوه ها را از آن بیرون آورده، می گوید: این کتاب ها به درد کار شما در پروژه ها نمی خورد. اکثر دانشجویان سر کلاس ها حاضر نمی شوند، با همان جزوه ها سر امتحان می روند و همیشه هم، با نمرات خوب!!! قبول می شوند. یک مدرک کارشناسی به مبلغ 2.5 تا 3.5 میلیون تومان هزینه می برد. دانشجویان این دانشگاه در خلوت دوستانه ی خود، مدرک تحصیلی خود را این گونه تحقیر می کنند: آهای باغت آباد شه، نبود؟ کارشناس مکانیک سه میلیون تومان بدون کنکور، نبود؟ برای شما که آشنایید 2.5 حساب می کنیم. آهای بیا این ور بازار (بازار آزاد نئولیبرالیستی) فوق، فوق نبود ارزونش کردیم ها فقط ….. تومان درس هایی که در ترم آخر به وسیله ی یک استاد ( روح اله حاج عرب ) تدریس می شود . 1 . کتاب متالوژی 4 ،2 2. کتاب جوشکاری تحت گاز محافظ 3. کتاب اصول ساخت قید و بست 4. کتاب مهندسی تکنولوژی جوشکاری 5. کتاب جوشکاری فولاد و چدن 6. کتاب متالوژی 2 7. پروژه ی کارآموزی و جوشکاری و اما ابتکار استاد برای ترجمه ی یک کتاب SPECK .22.23.24 استاندارد ساخت پالایشگاه ها از همه ي فعاليت هايش كاسبكارانه تر است. در هر کلاس كه 35 و گاهی 40 دانشجو دارد. کتاب را بین دانشجویان تقسیم کرده و بدین وسیله هر کدام از دانشجویان باید بخشی را ترجمه و تایپ کرده و به استاد تحویل دهند، تا استاد، آن را به نام خود چاپ و یا به صورت جزوه در اختیار دانشجویان قرار دهد، آن هم با آن نرخ نجومی. دانشجویان برای ترجمه و تایپ هر برگ A4 پنج هزار تومان هزینه کرده اند و هر دانشجو بیش از 50 هزار تومان به نفع جیب استاد هزینه کرده است. باید به اخلاق آموزشي و فرهنگي چنين استادي …يد
پارس جنوبی
ناصر آقاجری
1393-3-10

Advertisements

نظر شما

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s